Annons:
Etikett07-off-topic
Läst 1614 ggr
Snuttefia
2015-05-29 09:41

Säljes för avel eller kel?

När folk skriver att de säljer djur för kel och inte för avel, så undrar jag varför inte bara kastrera/sterilisera djuren innan försäljning?

M.V.H Snuttefia

Annons:
ElinvBorg
2015-05-29 09:56
#1

Min gissning är att det blir en "onödig" kostnad och sedan att det kan vara onödigt att utsätta djuret för det, beroende på djur.

Sedan att man skriver att djuret är till för kel och inte avel är väl också för att de som vill avla inte ska vända sig till det här djuret då det kanske inte lämpar sig till det :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Snuttefia
2015-05-29 10:01
#2

#1 Sant! Men folk är för kortfattade de säger bara inte till avel. Då tycker jag att man kan säga att man rekommenderar inte avel och förklara varför. Eller så kastrerar man.

M.V.H Snuttefia

Evelina!
2015-05-29 10:04
#3

Jag har en tjuvparningskull (kanin) på G där mamman kan vara bärare av en defekt gen och jag kommer kastrera alla ungar innan de flyttar från mig just för att jag inte vill sprida den här genen vidare. Efter kullen kommer mamma kanin också att bli kastrerad.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Snuttefia
2015-05-29 10:07
#4

#3 TACK! Äntligen fattar någon vilket ansvar det är att inte sprida dålig hälsa och dåliga gener vidare!! :)

M.V.H Snuttefia

Kalli
2015-05-29 19:59
#5

Det är ett väldigt stort ingrepp att kastrera en honråtta, vet på rak arm ingen veterinär som skulle utföra en sån operation på en 6 veckors råttunge. Kastrering på hanar är av förklarliga skäl en enklare procedur men ändå inget jag  skulle välja att utföra av flera olika skäl. Jag försöker istället att välja pålitliga köpare till mina djur och hittills har ingen av mina kullar fortsatt i avel utan mitt godkännande.

Frida B
2015-05-30 18:52
#6

På små djur som råttor, möss, marsvin, hamster osv är det mycket riskfyllt att söva.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Upp till toppen
Annons: