Annons:
Etikett07-off-topic
Läst 1998 ggr
Melissa V
2013-12-08 22:24

Julklappsdjur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu nalkas julen och precis som sommarkatter så finns det också tyvärr julklappsdjur. 

Djur som ges till barn (eller vuxna) av god tanke att de ska få nått levande att älska, mata och sköta om. MEN det är aldrig barnens ansvar att ta hand om dessa. 
Det är alltid förälderns i alla lägen. Många djur blir lidande och värre saker. Speciellt smådjur, fiskar och kräldjur är väldigt utsatta för att bli ett tillfälligt lyckorus som sen snabbt glöms bort. 

Säljer du något djur nu så kolla alltid en extra gång vart djuret ska flytta, vem det egentligen är till och att de har en back up plan om det mot förmodan skulle bli att de inte kan behålla. 
Man kan aldrig vara nog försiktig

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum


Annons:
marathos
2013-12-08 22:39
#1

Ja, du har verkligen rätt. Det är många tragiska öden som beror på julklappsdjur. Önskar verkligen att föräldrarna tänkte till innan de ger barnen djur. Och även de som säljer djuren, som du uppmanar till att de ska vara vaksamma på vem de säljer till.

[RC1393]
2013-12-11 15:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ja, för det mesta är det inte kul för djuren efter ett tag. Ska man ge bort djur så måste man veta att personen i fråga verkligen vill (vare sig barn eller vuxen) och att man själv kan ta över om det är ett barn.

Mina föräldrar har dock gett en hund i present till min syster en gång, inte till jul eller födelsedag men det är ju ändå samma princip. Det var lyckat och välplanerat då min syster alltid velat ha hund och engagerat sig länge för att möjliggöra ett hundköp. Hon hade till och med suttit och trånat efter just den hund vi köpte henne. Är nu snart ett år sedan hon fick Qira, och de tycker båda så bra om varandra, så jag tycker att det både finns gott och ont när det gäller djur i present.

[klarabastin]
2015-01-29 16:23
#3

hade en igelkotts upföddning för nått år sen, då mailade en mamma mig och skulle tydligen ge den i julklapp till sin 5 åriga son…

hon fick den INTE.

Upp till toppen
Annons: