Annons:
Etikett07-off-topic
Läst 1478 ggr
KaiPon
11/9/13, 2:01 AM

OT - Varnings signaler?

Hej hopp, alla glada. Nu är det så här att jag har börjat läsa på om hundar och så (kommer ta några år innan jag skaffar en, men saknar så att ha lite sällskap!), och vill veta lite vad ni tycker att jag ska undvika i annonsväg. Alltså, vad är varningssignalerna för oseriösa uppfödare eller rakt av bedrägerier?

Man kan ju aldrig lära sig för lite, eller hur?

(Ber hemskt mycket om ursäkt om det inte passar in här…)

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Annons:
Persifone
11/9/13, 2:15 AM
#1

"Renrasig utan stamtavla" är en tydlig varningsklocka enligt mig.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Frida B
11/9/13, 5:25 PM
#2

"Kan köpas på avbetalning" brukar inte vara bra. Sedan som #1 säger, "renrasig utan stamtavla" betyder att det kanske är blandraser det handlar om.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

KaiPon
11/9/13, 5:31 PM
#3

Okej, tack.

Nåt som påvisar i annonser mm om att det kanske inte är den mest djurvänliga uppfödaren?

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Frida B
11/9/13, 5:45 PM
#4

#3 alltså det mesta kan du inte se via internet, utan det ser du irl. Men säg att du mejlar annonsören, och dom absolut inte vill träffas hos sig, alltså att dom tar med valpen så ska du inte gå med på det. Oavsett om dom skickar bild osv vet man aldrig. Helst vill man besöka uppfödaren någon/några gånger, och iaf se tiken. Hanen är inte jätteviktigt att träffa för de flesta. Och ofta bor hanen långt bort. Men säger dom att du inte får träffa tiken men valpen är det som sagt någnting lurt på g…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Persifone
11/9/13, 6:09 PM
#5

Kom på nu också att stamtavla, veterinärintyg och köpekontraktet ska du få med dig i handen när du går. Absolut inte gå med på att dessa skickas per post efteråt!

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

VildaVittra
11/10/13, 1:24 PM
#6

#2 Eller någon som jag som inte stödjer SKKs snedvridna avelsideologi.

TS, en stor varningsklocka är om dom inte vill att du ska komma hem till dom. Även dessa blocketannonser med populära dvärghundar till ett billigt pris där de vill att du ska betala i förväg.

När jag ska köpa en hund på blocket gör jag det enbart av folk med registrerade telefonnummer, då kan man kolla upp dom på nätet om de "sålt" många valpar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Frida B
11/10/13, 1:30 PM
#7

#6 vad har det med avbetalning att göra?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

VildaVittra
11/10/13, 1:31 PM
#8

#7 Andra meningen i ditt inlägg.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Frida B
11/10/13, 1:35 PM
#9

#8 jasså. Ja jag trodde väl att du isf skulle rikta dig mot #1 då jag bara höll med denna person, men då förstår jag. Men jag tycker att det är en varningssignal.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[babsaan]
11/10/13, 3:46 PM
#10

Betalning i förväg innan du ens träffat hunden.

Melissa V
11/13/13, 2:27 PM
#11

Jag brukar också begära personnummer, dels för ägarbyttet/köpet men också dels så man kan kolla upp om det stämmer som man enkelt gör genom internet.

Man kan få bra hum om människan genom telefon/mail. Ju mer frågor du stället ju större bild får du. De som ljuger eller har baktankar brukar alltid snurra till det på nått sätt. Att ställa samma fråga igen som man gjort i förbifarten innan kan också säga en del.

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum


Upp till toppen
Annons: