Annons:
Etikett06-om-ifokus
Läst 2399 ggr
Bruden-Mbuti
2012-12-13 19:57

transport av avlivade djur

fick idag höra nåt jag inte trodde var sant.

en som kör budbil berättade att de då å då får köra från olika djursjukhus till uppsala , avlivade djur för kremering.

det läskiga är att djuren ligger i sopsäckar. för att orka lyfta tex säckarna med stora djur tex hundar måste de bära i i benen.

han tyckte det är så obehagligt å försöker tacka nej till de körningarna men det är inte alltid han lyckas.

jag har ju gått å trott att de sänds i lådor. det är den infon jag fått när jag frågat på djursjukhusen.

efter dethär vill jag inte sända iväg nåt djur som avlivats utan tänker sköta den transporten själv.

Annons:
Fridaaaa
2012-12-13 19:59
#1

Nej de brukar ha de i påsar.
Men iregel körs de inte så långt med djuren

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bruden-Mbuti
2012-12-13 20:03
#2

denhär killen kör från stockholm till uppsala.

han avskyr dessa körningar.

tycker det är så obehagligt att ta i döda djur.

tycker synd om killen

Fridaaaa
2012-12-13 20:10
#3

#2 Ja det är inte så långt :)
Ja det förstår jag, men någon måste göra det jobbet med tyvärr.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bruden-Mbuti
2012-12-13 20:14
#4

sen tycker jag det är ovärdigt att ens älskade djur ska få sista resan på det viset.

tycker resan till sista vilan ska vara finare. djuren är ju ändå ens vänner så de är värdiga en finare resa.

Fridaaaa
2012-12-13 20:21
#5

#4 Alla har inte möjlighet att begrava hemma, då har man tyvärr inte mycket till val.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bruden-Mbuti
2012-12-13 20:30
#6

jo men transportsättet menar jag är ovärdigt. är det så svårt att lägga djuren i en låda?

en pappkartong kan ju brännas så då behöver ju ingen se eller ta i de döda djuren.

en gång hade han tappat taget om säcken och han hade dåligt samvete i dagar efter det. en annan gång var säcken sprucken, han försökte tejpa den men när han tog ut den ifrån bilen så lössnade tejpen å djuren åkte ut på marken.

han har än idag mardrömmar om det.

Annons:
westblom
2012-12-15 09:22
#7

jag förstår hur du tänker Bruden-Mbuti,men alla döda djur transporteras i säcka/påsar så är det,där jag bor så finns särskilda bilar som kör djuren till krematoriet och jag vet att dom får ett värdigt av avslut av farbron som kremerar dom jag har själv pratar med han.Prata med dom som håller i djur som ska kremeras där du bor då kanske du får svar på varför dom transporteras i säckar också samtidigt så får dom veta vad du tycker hur ska dom annars kunna veta,,,,Om det är något som jag undrar över eller tycker illa om mm,då frågar jag den myndighet de berör om saken så får jag ett svar,som tex det här med regler för gnagare och kaniner en del säger att dom har ändrat regler för kaniner ,men jag har själv inte kunnat läsa om de,så jag kontaktade jordbruksverket och frågade och det är inga regler som är klara ännu de är de gammla som gäller fortfarande nu ver det här ett exempel bara.Det här vart kanske lite rörigt nu men en liten hjälp på traven/ha en fortsat trevlig helgFlört

MoaL
2013-01-17 22:01
#8

Vad är det för läskigt med att de ligger i sopsäckar? Jag har alltid lagt alla mina döda djur i påsar och sedan in i frysen - ser ingen skillnad mot att använda sopsäckar för större djur. Kartonger vore väldigt osmart, eftersom ett avlivat djur inte längre kan hålla tillbaka exempelvis urin. Dessutom är det opraktiskt av både penga- och platshänsyn.

Jag har praktiserat hos veterinär och det slog mig aldrig som något konstigt att lägga de avlivade djuren i plastpåsar, tvärtom så var det både logiskt och normalt.

Att föraren du pratade med tyckte att det var otäckt betyder inte att det var fel på något sätt, bara att det inte var något som han var lämplig att jobba med.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

JenniferFahlander
2013-01-26 16:23
#9

när ja va typ 9 år så avlivades våran golden för han hade en tumör o då tog vi hand om hans kropp han fick följa med oss hem o vi begravde honom själva fast då låg han invirad i en filt men när vi skulle bära ner honom till sin gravplats så fick dom bära honom i benen.. usch de va de hemskaste ja sett.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: