Övriga djur köpes & säljes

(O) Hemlösa hundar och katter

2017-02-20 01:21 #0 av: pethelp

HTTP://pethelp9.webnode.se

Jag och min syster har gjort en hemsida för omplacering och adoption från ett djurhem i våran hemstad i Ryssland, och införsel av hundarna till landet sker självklart lagligt med alla nödvändiga intyg, dokument och vaccinationer som tas omhand utav djurhemmet. Om någon av er vill ha en ny familjemedlem eller om ni känner någon som vill, eller om ni vill hjälpa till på något annat sätt så finns all info på hemsidan. Bilder på djuren finns på hemsidan och den uppdateras kontinuerligt då nya djur kommer in hela tiden.

Att skaffa ett djur är otroligt kul och spännande men det medför även sjukt mycket ansvar och tid osv speciellt för dessa djur som fått en tuff start i livet. Så inga oseriösa personer tack.

Sprid gärna vidare hemsidan ❤️

Anmäl
2017-02-20 03:59 #1 av: Calcifer

Inte en vidare seriös hemsida. Ingen information kring djurhem, djurlagar, eller annat kring Ryssland förutom att "alla dokument finns". Inga bilder på er, ingen information om er, ingen information kring vilka tillstånd som behövs av er för att få förmedla dessa djur och helt enkelt en brist på allt utom en hjärtehistoria, söta bilder, och ett intresse i att få pengar. Jag skulle dra öronen åt mig långt innan jag valde att ge någonting åt er.

"Help me Obi Juan whoever the fuck you are. You're my only ho."
- Carrie Fisher, Rest In Peace

Anmäl
2017-02-20 07:38 #2 av: Aleya

Håller med föregående talare. Känns inte seriöst.

Liknar mer en blogg. Och är det ens ni som driver djurhemmet eller förmedlas bara tjänster? Framgår inte heller.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Värd för Endometrios

Anmäl
2017-02-20 13:24 #3 av: RoxannaS

Har kikat igenom hemsidan lite. Och nej. De där känns inte speciellt seriöst. Vem vågar liksom lägga ut 2000kr till någon bara sådär och sen hoppas på att få ett djur att hämta som man för övrigt aldrig ens varit och träffat. Då vill man ju hellre åka dit och träffa djuren på plats och skriva papper osv där. Skulle inte vilja ha någon mellan hand sådär. De känns bara läskigt.

Anmäl
2017-02-20 15:14 #4 av: Calcifer

Ska man ha en mellanhand ska det vara en officiell organisation, där man vet att det dels finns en hund/katt på riktigt att adoptera, och att allt sker lagligt, inga stulna djur, inga smittor dras in/ut, osv. Jag skulle kunna göra en likadan hemsida på en halvtimme.

Anmäl
2017-02-20 15:52 #5 av: RoxannaS

#4 Men precis. De var så jag tänkte också. Det dår hemmet borde ju också ha en hemsida eller dylikt som man borde få en länk till. Så man kan kika på. De framkommer ju ingenting om djuren mer än vad dem heter. De kommer ju uppmuntra folk till att gå på utseendet och så får dem troligtvis en hund som dem inte klarar av i alla fall

Anmäl
2017-02-20 16:07 #6 av: Calcifer

#5 Plus att det inte finns någon seriös organisation som inte skulle ha krav på ny ägare utöver att man betalar för de som hämtar djurets resa. 

Anmäl
2017-02-20 16:50 #7 av: RoxannaS

#6 Nej men precis. Och sen att man inte betalar något för djuret heller är ju också lite mysko. De brukar ju vara runt 3500-5000 kr för att adoptera ett djur via en organisation om de är seriöst med vaccinationer, kastrering osv

Anmäl
2017-02-21 03:23 #8 av: marathos

TS, tyvärr får ni bara negativa kommentarer. Önskar att var och en av de kollar upp lite mer innan man dömer någon som försöker hjälpa djur. Om det verkar seriöst eller inte. Skriv och hör efter lite mer och ge personerna som försöker hjälpa en chans att svara på frågor, och då tänker jag inte bara på Ifokus. Ibland kan stämningen bli ganska otrevlig här, så jag förstår om inte alla frågor besvaras här. Personligen tycker jag det är 100 % bättre att hjälpa djur som redan finns, oavsett om det är svenska eller utländska, än att gynna blandrasavel eller osund kennelavel i Sverige. 

Anmäl
2017-02-21 06:42 #9 av: RoxannaS

#8 Har du läst hela tråden? Vi ställer frågor och diskuterar vad vi får för bild av det här av den info som finns. Jag gick in på hemsidan som var länkad och läste igenom det jag hittade där och även där känns allt luddigt och oseriöst. Info lämnas ute och så vidare.
Alla har olika åsikter. Men det här är inget jag skulle våga lita på utan mer info från allas håll.
Ts verkar heller inte vilja vara en del i diskussionen och förklara det som vi undrar över heller.

Anmäl
2017-02-21 11:49 #10 av: Calcifer

#8 Det handlar om djur, visst, men det är en väldigt oseriös presentation med väldigt lite information och med en hemsida som någon skulle kunna fixa på någon timme i syfte att samla ihop pengar till sig själv. Det är viktigt att vara kritisk i liknande situationer för att förhindra att folk blir lurade vilket har konsekvensen att färre djur blir hjälpta när det kommer RIKTIGA annonser eftersom folk drar öronen åt sig om de blivit lurade redan.

Anmäl
2017-02-24 01:13 #11 av: marathos

Håller med om att man  ska verkligen vara kritisk och undersöka så allt är seriöst, det finns det all anledning till att göra. Det förekommer oerhört mycket som är oseriöst o katastrofal, precis som i svensk avel.. Det jag reagerar mot ibland är att när det handlar om ickesvenska djur så finns det så mycket fördomar och det klankas ner på en gång och många verkar utgå från att allt är oseriöst. Men TS har ju möjlighet att fylla i luckorna. Vet vilket hat och otrevliga kommentarer som förekommer på Ifokus bara man nämner hundar som inte är födda i Sverige.

Anmäl
2017-02-24 08:17 #12 av: RoxannaS

#11 Ja ts har möjlighet att fylla luckorna. Men har fortfarande inte följt upp tråden och svarat på våra funderingar.
Hoppas du inte menar att den här tråden skulle innehålla hat. För det anser jag inte att den gör.
Jag själv har just nu brorsans hund. En import från Rumänien. Via någon föreningen. Jag älskar den hunden. Men han har sina svagheter. De har han. Bland annat tillit till människor. Mig har han inga problem med. Men vissa andra.
Men jag skulle själv föredra att hjälpa de hundar vi redan har i Sverige innan jag valde att importera hit flera. Visst dem har de sämre i sina länder än vad dem har i Sverige. Men de hjälper ju inte att ta hit dem så våra egna blir satta åt sidan. Då kommer ju Sverige se likadant ut till slut. Massa hemlösa hundar springandes på gatorna.
Samma princip med barn. Vill man adoptera ett barn tar man väl de svenskfödda i första hand innan man flyttar hit barn från andra länder. Man kan ju tycka att de bör funka så i alla fall. Men tyvärr verkar de ju inte riktigt göra så.
Inget illa menat mot utländska barn/hundar. Men fortfarande. De som redan finns i Sverige bör ju ha prio före eftersom dem redan är här liksom.

Anmäl
2017-02-27 18:14 #13 av: marathos

#12 Tycker absolut inte att den här tråden innehåller något som helst hat. Det jag menar är att även utländska hundar bör få en riktig chans. Nu har ju inte TS fyllt i luckorna och då finns all anledning att dra öronen åt sig. Samtidigt som det finns många seriösa förening och människor, finns det minst lika många oseriösa.

För mig spelar det ingen roll om hunden är svensk eller utländsk, blandras eller renrasig. Ett sätt att hjälpa utländska hundar utan att adoptera de till Sverige är att försöka bidra till seriösa föreningar som kastrerar och vaccinerar hundarna. Det är den enda långsiktiga lösningen på gatuhundsproblemet. För att komma dit och för att minska lidande så är det även viktigt med bl a utbildning, veterinärvård, mat osv. Adoptioner handlar om liv,  död och lidande för just den individen, vilket också är viktigt. 

Precis som du skriver finns det många hundar i Sverige som också behöver hjälp. Här i Sverige har vi en helt annan kontroll på hundarna och det är ägarna som bestämmer om det ska bli fler hundar eller inte. Rent spontant känner jag att jag skulle kunna strypa de som bedriver oseriös avel, det finns oseriös avel både inom blandraser och renraser. Just eftersom i Sverige har vi mycket större möjligheter att styra aveln. Det går inte heller att komma ifrån att de hundarna som är blandraser, speciellt inte amstaffblandningar (som är väldigt populära), inte har samma "värde" i hundvärlden, ofta blir vandringspokaler och råkar illa ut. De kan också få mycket problem. Många av de hundarna är inte lätt att hitta nya hem till.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.